دلنوشتهای از ابوذر ابراهیمی ترکمان در مورد شهید قاسم سلیمانی
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۸۴۱۸۸
«از وقتی که حاج قاسم را شناختم، عشق او به باقی را در وجودش حس کردم. این عشق سینه او را تسخیر کرده بود وحرارت آن عشق حکمت بر زبانش جاری میساخت. حاج قاسم رقیق القلب بود، به کوچکترین واقعه عاطفی، پاسخی از جنس اشک میداد. وعجیب است این روح لطیف در جدال با دشمن پر از صلابت بود و از هیچ مشکلی خم به ابرو نمیآورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش ایسنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی- در یاداشتی که به صورت اختصاصی درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در اختیار ایسنا، قرار داده آورده است:
باسمه تعالی
آنکه ارزد صید را عشق است وبس؛ در رثای سردار دلها
یکم :
عاشق شو ورنه روزی کار جهان سرآید
ناخوانده نقش مقصود از کارگاه هستی
خاصیت عشق آن است که انسان را از تمرکز بر خویشتن دور کرده و توجه او را که نسبت به خویشتن دایم الذکر است، از خود منصرف میکند. اما اینکه توجه منصرف شده از خویشتن خویش، به کدام سو هدایت میشود، در افراد مختلف، متفاوت است. گاه این عشق به مال ومقام ودنیا دوستی کشانده میشود که عشق نازل وبیارزشی است چه آنکه معشوق ارزش عشق ورزیدن ندارد وعشق یکسویه است. ومعشوق قادر به پاسخگویی به عشق عاشق نیست. گاه نیز این عشق به معشوقی متوجه میشود که قادر به پاسخگویی است که این معشوق نیز یا انسان فانی است ویا خداوند باقی. عشق به خداوند به مقتضای یحِبُّهُمْ وَیحِبُّونَهُ عشق دوسویه خالق ومخلوق را رقم میزند. جاذبه عشق طرفینی است و بی عشقی، خسران است. عشق به خداوند، نقطه مرکزی عشق است که شعاع آن میتواند به همه انسانهای روی زمین وهمه مخلوقات برسد.
دوم:
عاشقم بر قهر و بر لطفش به جد
بوالعجب من عاشق این هردو ضد
از وقتی که حاج قاسم را شناختم، عشق او به باقی را در وجودش حس کردم. این عشق سینه او را تسخیر کرده بود وحرارت آن عشق حکمت بر زبانش جاری میساخت. حاج قاسم رقیق القلب بود، به کوچکترین واقعه عاطفی، پاسخی از جنس اشک میداد. وعجیب است این روح لطیف در جدال با دشمن پر از صلابت بود و از هیچ مشکلی خم به ابرو نمیآورد. واین دوضد در وجود او باهم به آیه أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم، عینیت بخشیده بود.
جاذبه وجودش سبب شده بود تا همرزمانش به پای دل بر کویش قدم نهند و به اتکای عشق در رکابش باشند. خودیتی برای خود قایل نبود. خودی نمیدید تا بر آن عشق بورزد. هرچه میگذشت، این خصلت در او فزونی مییافت. به دنبال وظیفه بود، خواب را هم از باب وظیفه بر چشمانش راه میداد. بر سر دل خود نشسته بود تا بیگانه را درآن راه ندهد وچه بسیار موفق بود.
سوم:
آشنایان ره عشق در این بحر عمیق
غرقه گشتند ونگشتند به آب آلوده
حاج قاسم پیش از آنکه دیر شود، ارزشهای مانا وپایدار این جهانی را درک کرده بود، واز گرایش به ارزشهای ناپایدار به شدت پرهیز میکرد و مردم چه خوب این غرق ناشدگی در زخارف دنیا را درک میکنند. دنیا برای او به حقیقت یک گذرگاه بود ونه منزلگاه. روح بیحاجتی دنیایی در وجودش مشهود بود چه آنکه ریشه حاجت یا خوف است یا حزن که اولیا خدا نه خوف دارند ونه حزن. اینکه در دل هر شهروندی بتوان رسوخ کرد کار بشری نیست. کاری است از جنس سَیجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا.
در این دنیا بود ونبود، بود برای آنکه امر الهی را گردن نهد و پای قافله صلح را به سرزمین پر از خشونت و جنگ وجدال برساند وچه کودکان وزنان بیگناهی که اگر حاج قاسم نبود، نبودند وچه انسانهای پلیدی که اگر حاج قاسم نبود، بودند. در جدال درونی که برای هر انسانی در دوران حیاتش پیش میآید، تکلیف خود را با خود یکسره کرده بود، بیاعتنایی به دنیای ناپایدار وتوجه به ما عندالله باق.
چهارم:
گر آنکه خرمن من سوخت با تو پردازد
میسرت نشود عاشقی ومستوری
مستوری را میپسندید واز شهرت پرهیز داشت. از هر اقدامی که به تجلی وتبرز و دیده شدن بیانجامد به شدت پرهیز میکرد. اما مگر کار خدا تابع خواست ماست؟ آنچنان کرد که در عالم به شهرت بینظیری رسید و قلبها را درنوردید.
از هر سخنی که بوی ستایش او به مشام میرسید میرنجید وحتی اگر این ستایش پوشیده بیان میشد بر نمیتابید. چه که ستایشها بر نفس، خوش مینشیند ونفس، دشمن انسان است وگو اینکه ستایشگر دشمنت را میستاید. سخن ستایشگر را قطع میکرد. یک بار در ضمن سخن به او گفتم شما ذخیرهاید همزمان با آخرین کلمه، سخن را رندانه به جایی دیگر برد تا مرا به وظیفه سکوت از ستایش متنبه کند
پنجم:
من آن مرغم که صدها بار از دام بلا جستم
تو با یک تار مو تا خانه صیادم أوردی
سالها در دوران دفاع مقدس ودر زیر سهمگینترین آتشها حضور داشت اما گو اینکه سهم خود را درنیافته بود، یکبار داستانی را نقل کرد از دورانی که در سیستان وبلوچستان کودک اسیری را از دست شروری نجات داده بود واین کودک را به مادر مضطربش رسانده بود در انتها گفت : آن لحظه که مادر برای در آغوش گرفتن کودکش به سوی او پرکشید تا در آغوشش گیرد با خود گفتم : قاسم شاید خداوند تورا از زیر باران گلولههای جنگ نجات داد تا روزی بتوانی کودک اسیری را به مادرش برسانی لحظاتی سکوت کرد وبا سینهای پر آه گفت فلانی اما الان نمیدانم برای چه ماندهام و اینها پس از مبارزه با داعش بود گو اینکه این همه خدمت از او برای رفع سایه تهدید از سر کودکان وزنان در چشمش دیده نمیشد. اکنون که آن لحظه را مرور میکنم تا حدودی درک میکنم که چرا مانده بود، مانده بود تا با خون خود هم خدمت دیگری را رقم زند خدمتی از جنس نشان دادن دشمن اصلی برای ما غافلان.
ابوذر ابراهیمی ترکمان.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ابوذر ابراهیمی ترکمان شهادت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۸۴۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیپلماسی حجمحور با رویکرد ابراهیمی به حج
به گزارش همشهری آنلاین، احد آزادیخواه؛ رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس در روزنامه همشهری نوشت رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه در دیدار مسئولان و کارگزاران حج و جمعی از زائران بیتاللهالحرام، ضمن اشاره به تحولات جاری در سرزمینهای اشغالی، به تشریح ویژگیهای حج امسال و اهمیت برائت از دشمنان اسلام از سوی زائران پرداختند؛ موضوعی که بررسی ابعاد مختلف آن، با توجه به جنایات ماههای اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، آن هم با حمایت آمریکا و برخی دولتهای غربی، از اهمیت راهبردی برخوردار است.
نخستین نکتهای که باید به آن اشاره کرد، گزاره جدیدی است که روز دوشنبه از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد؛ گزارهای که مبتنی بر استفاده از آیات قرآن کریم برای بیان میزان اهمیت موضوع برائت بود؛ به این معنا که ادای «حج ابراهیمی» باید مطمحنظر کارگزاران حج باشد. حضرتآیتالله خامنهای با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، به تشریح جایگاه برائت در «تعالیم ارزشمند ابراهیمی» پرداختند؛ موضوعی که ادای آن از سوی حجاج نمودی از اقتدار مسلمانان به حساب میآید.
موضوع مهم دیگری که نباید از آن غفلت کرد، تبیین ضرورت برائت از مشرکان و دشمنان مسلمانان با استناد به آیات قرآن کریم است. آنچه در این میان اهمیت اساسی دارد، توجه ویژه به انکارناپذیر بودن موضوع «برائت» براساس تعالیم قرآنی است. این درحالی است که برخی دولتهای اسلامی طی دهههای گذشته تلاش میکردند از کنار موضوع «برائت» بگذرند و برنامهای در این زمینه نداشتند. امروز اما، ظلم آشکار و جنایتی که در سرزمینهای اشغالی علیه مردم فلسطین و بهویژه زنان و کودکان روا داشته میشود، ضرورت برائت از دشمنان اسلام را دوچندان کرده است.
راهبرد دیگری که در سخنان روز دوشنبه رهبرمعظم انقلاب نمود داشت و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، ضرورت ادای باشکوه «برائت» با توجه به ابعاد جهانی تحولات در غزه و جنایتهای رژیم صهیونیستی و حامیان غربیاش و به ویژه آمریکا علیه مردم مظلوم فلسطین است. امروز ظلمی که در حق مردم مسلمان و مظلوم غزه روا داشته میشود، در نقاط مختلف دنیا بازتاب داشته و خون افکار عمومی را به جوش آورده که در روزهای اخیر شاهد نمودهای مختلفی از آن بودهایم. در شرایط کنونی شاهدیم که جهان به مظلومیت مردم غزه اذعان دارد؛ موضوعی که موجی از بیداری اسلامی را در سطح دنیا به راه انداخته است. بر این اساس هم بود که در دانشگاههای مختلف جهان و بهویژه در کشورهای حامی رژیم صهیونیستی، مانند آمریکا و انگلیس، شاهد اعتراضهای علنی مردم و بهویژه دانشجویان بودهایم و در شهرهایی مانند لندن و پاریس در حمایت از مردم فلسطین گویی «بسیج عمومی» شکل گرفته است. در چنین شرایطی بازتاب مظلومیت مردم غزه در موسم حج باید پررنگتر از گذشته مورد توجه زائران و همچنین دولتهای اسلامی قرار گیرد.
از سوی دیگر در شرایطی که امروز مظلومیت مردم غزه در سطح جهان عیان شده است و شاهد اعتراضهای گسترده در این زمینه هستیم که نمودی از «برائت عملی» بهحساب میآید، موسم حج و آیین برائت از مشرکان و دشمنان اسلام و مسلمانان، فرصت بیبدیلی است که اجازه ندهیم بیداری جهانی شکل گرفته درباره ماهیت رژیم صهیونیستی و حامیانش کمرنگ شود. بر این اساس میتوان با بهرهگیری از «دیپلماسی حجمحور» رویکرد ابراهیمی به حج، یعنی برائت آشکار در مقابل دشمنان را جا انداخت. در چنین شرایطی است که اقتدار و عظمت جهان اسلام برای جهانیان نمایانتر از پیش خواهد بود.
«نهی از دوستی با دشمنان ستمگر» یکی دیگر از گزارههایی بود که براساس «رویکرد ابراهیمی به حج» از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفت. این موضوع هشدار و تذکری است به برخی دولتهای اسلامی که طی دهههای اخیر به دلیل ترس یا برخی ملاحظات دیگر، از فرصت برائت از دشمنان اسلام استفاده نکرده و در مقابل جنایات علیه مسلمانان در نقاط مختلف جهان، سکوت پیشه کردهاند. اکنون زمان آن فرا رسیده است که برخی دولتهای اسلامی از خواب غفلت بیدار شوند و «شیاطین زمان» را سنگ بزنند.